Komórki organizacyjne
Informacje dla pacjenta
- ABC pacjenta
- Przyjęcia do szpitala
- - w trybie planowanym
- - w trybie nieplanowanym z skierowaniem
- - tryb nieplanowany bez skierowania
- Odwiedziny
- Udogodnienia
- Skargi
- Karta praw pacjenta
- Cennik usług
- Do pobrania
- Klauzula informacyjna
- Program pilotażowy-Dieta Mamy
- Solidarnie dla transplantacji
Menu
- O nas
- System Jakości ISO
- Oddziały
- Pracownie
- Poradnie
- Udogodnienia na terenie Szpitala
- Odwiedziny Chorych
- Skargi i wnioski
- ABC Pacjenta
- Karta praw pacjenta
- Pozyskane środki

KARTA PRAW PACJENTA
Podstawowe unormowania prawne wynikają z Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r.
(Dz.U. Nr 78, poz. 483) oraz z poniższych ustaw:
-
z dnia 15.04.2011r. o działalności leczniczej (Dz.U.2011Nr 112,poz.654 z późn. zm.),
-
z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U.2011 Nr 174,poz.1039),
-
z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz.U. Nr 28,poz.152) z późn. zm.
-
z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2017r. poz.1318,1524, z 2018.poz.1115,1515,2219,2429 z 2019r. poz.150, 447,730.)
-
Każdy ma prawo do ochrony zdrowia.
-
Każdy obywatel ma prawo do równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, na warunkach i w zakresie określonym przez ustawę.
-
Pacjent zgłaszający się do Szpitala ma prawo do natychmiastowego otrzymania świadczeń
zdrowotnych w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia, niezależnie od okoliczności.
-
Pacjent w Szpitalu ma prawo do:
a. świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom wiedzy medycznej oraz
możliwościom placówki, a w sytuacji ograniczonych możliwości otrzymania
wyczerpującej informacji dotyczącej podmiotów leczniczych, w których może
uzyskać pomoc,
b. korzystania z rzetelnej, opartej na kryteriach medycznych procedury ustalającej
kolejność dostępu do świadczeń,
c. otrzymania świadczeń zdrowotnych udzielonych mu przez osoby uprawnione, w
pomieszczeniach i przy zastosowaniu urządzeń odpowiadających określonym
wymaganiom fachowym i sanitarnym,
d. informacji o swoim stanie zdrowia,
e. wyrażenia zgody albo odmowy wyrażenia zgody na otrzymanie określonych
świadczeń zdrowotnych po uzyskaniu odpowiedniej informacji,
f. intymności i poszanowania godności w czasie otrzymywania świadczeń
zdrowotnych,
g. umierania w spokoju i godności,
h. dostępu do swojej dokumentacji medycznej lub wskazania innej osoby, której
dokumentacja może być udostępniona i ochrony jego danych zawartych w dokumentacji medycznej,
i. dostępu do informacji o prawach pacjenta,
pomieszczenia i wyżywienia odpowiedniego do stanu zdrowia,
l. opieki duszpasterskiej,
m. dodatkowej opieki pielęgnacyjnej sprawowanej przez osobę bliską lub inną osobę
wskazaną przez siebie,
n. kontaktu osobistego, telefonicznego lub korespondencyjnego z osobami z
zewnątrz,
o. wskazania osoby lub instytucji, którą Szpital obowiązany jest powiadomić o
pogorszeniu się stanu zdrowia pacjenta powodującego zagrożenie życia lub w razie
jego śmierci,
p. wyrażenia zgody lub odmowy takiej zgody na umieszczenie go w danym Szpitalu,
r. przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
5. Pacjent ma prawo do świadczeń zdrowotnych pogotowia ratunkowego w razie wypadku,
urazu, porodu, nagłego zachorowania lub nagłego pogorszenia się stanu zdrowia,
powodującego zagrożenie życia.
-
Pacjent ma prawo do:
a. otrzymania świadczeń zdrowotnych udzielonych mu przez lekarza, zgodnie ze
wskazaniami aktualnej wiedzy medycznej, dostępnymi lekarzowi metodami i
środkami zapobiegania, rozpoznawania, leczenia chorób, zgodnie z zasadami etyki
zawodowej oraz należytą starannością,
b. otrzymania pomocy lekarskiej w każdym przypadku, gdy zwłoka w jej udzieleniu
mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała
lub ciężkiego uszczerbku zdrowia oraz w innych przypadkach niecierpiących
zwłoki,
c. uzyskania od lekarza przystępnej informacji o swoim stanie zdrowia, rozpoznaniu,
proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, o
dających się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, o
wynikach leczenia oraz rokowaniu,
d. zażądania od lekarza informacji o swoim stanie zdrowia i o rokowaniach wówczas,
gdy sądzi, że lekarz ogranicza mu informacje z uwagi na jego dobro,
e. wskazania osób, którym lekarz może udzielać informacji o jego stanie zdrowia,
f. rezygnacji z informacji dotyczących stanu jego zdrowia, rozpoznania,
g. proponowanych oraz możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających
h. się przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia
oraz rokowaniu,
i. nie wyrażenia zgody na wykonanie przez lekarza badań lub innych świadczeń
zdrowotnych,
j. wyrażenia zgody lub odmowy na wykonanie zabiegu operacyjnego albo
zastosowanie metody leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko,
k. uzyskania informacji, jeżeli w trakcie wykonywania zabiegu bądź stosowania
określonej metody leczenia lub diagnostyki, w związku z wystąpieniem okoliczności
stanowiących zagrożenie dla życia pacjenta, lekarz dokonał zmian w ich zakresie,
l. wyrażenia zgody albo odmowy na obecność podczas otrzymywania świadczeń
zdrowotnych osób innych niż personel medyczny, niezbędny ze względu na rodzaj
świadczeń,
m. wnioskowania do lekarza o konsultację z właściwym lekarzem specjalistą lub
zorganizowania konsylium lekarskiego,
n. dostatecznie wczesnego uprzedzenia go przez lekarza o zamiarze odstąpienia od
jego leczenia i wskazania mu realnych możliwości uzyskania określonego
świadczenia zdrowotnego u innego lekarza lub w innym zakładzie opieki
zdrowotnej.
o. zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające mu świadczeń zdrowotnych,
informacji z nim związanych, a uzyskanych w związku z wykonywaniem zawodu
medycznego,
p. obecności w trakcie udzielania mu świadczeń medycznych osoby bliskiej, o ile
obecność ta nie będzie stwarzać zagrożenia epidemiologicznego lub nie będzie
miała wpływu na bezpieczeństwo zdrowia pacjenta,
-
Pacjent, który ma być poddany eksperymentowi medycznemu, ma prawo do:
a. wyrażenia zgody lub odmowy na udział w eksperymencie medycznym po
uprzednim poinformowaniu go przez lekarza o celach, sposobach i warunkach
przeprowadzenia eksperymentu, spodziewanych korzyściach leczniczych lub
poznawczych i ryzyku, a także o możliwościach cofnięcia zgody i odstąpienia od
udziału w eksperymencie w każdym jego stadium,
b. pełnej informacji o niebezpieczeństwie dla zdrowia i życia, jakie może spowodować
natychmiastowe przerwanie eksperymentu.
-
Pacjent ma prawo do:
a. otrzymania świadczeń zdrowotnych udzielonych mu przez pielęgniarkę, położną,
mającą prawo wykonywania zawodu, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną,
dostępnymi jej metodami i środkami, zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz ze
szczególną starannością,
b. otrzymania pomocy udzielanej przez pielęgniarkę, położną, zgodnie z posiadanymi
przez nią kwalifikacjami, zwłaszcza w przypadku niebezpieczeństwa utraty życia lub
poważnego uszczerbku zdrowia,
c. uzyskania od pielęgniarki, położnej informacji o jego prawach,
d. uzyskania od pielęgniarki, położnej informacji o swoim stanie zdrowia, w zakresie
związanym ze sprawowaną przez pielęgniarkę, położną opieką pielęgnacyjną,
e. zachowania w tajemnicy informacji medycznych, uzyskanych przez pielęgniarkę,
położną w związku z wykonywaniem zawodu,
f. wyrażenia zgody lub odmowy takiej zgody na podanie przez pielęgniarkę, położną
do publicznej wiadomości danych umożliwiających identyfikację pacjenta.
g. zapewnienia mu środków farmaceutycznych i materiałów medycznych.
-
Szczegółowych informacji o prawach pacjenta udziela:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46
01-171 Warszawa
tel. sekretariat (22) 532 82 50
e-mail: sekretariat@bpp.gov.pl
bezpłatna infolinia: 800 190 590